Skönhetsideal...

Vi pratade om skönhetsideal idag på lektionen och jag tyckte att en del grejer som vår lärare sa var sjukt fel! T.ex. att alla ville ha strl 36 eller 34 eller 32. Det var som om hon menade att de är de strl man ska ha. Jag tycker att det är helt fel att gå efter strl när man tittar på skönhet. Man kan vara jättelång och då spelar det inte någon roll hur smal man är för kläderna är ändå för korta. Jag tycker att om man äter normal och inte äter godis varje dag utan nån gång i veckan eller så och rör sig normalmycket så ska man vara nöjd med den man är. Alla är byggda på olika sätt och det finns inte ett speciellt sätt som alla ska se ut på. Om man lever lagom sunt så behöver man inte oroa sig. Blir så ledsen varje gång jag ser ett barn som tycker att hon är tjock fast hon inte är det. Nu skrev jag hon för jag vet att det är flest tjejer som drabbas av anoroxia eller bullimi.



En dag för nåt år sen var min klass funktionärer för små barn, de gick i 3 har jag för mig, då var det en tjej som var lite större än de andra. Inte tjock, knappt ens mullig, som var så ledsen och gick och sa till mig att hon var så tjock och att hon inte ville springa för hon kom alltid sist och hon ville inte hoppa höjd för hon hoppade alltid lägst. Och vad ska man säga till en 9 åring som säger såhär? För visst måste hon sagt något till sin lärare om det här och inte bara till mig? Varför hade då inte läraren gjort något för att hjälpa den här lilla tjejen? Jag sa iallefall till henne att det viktiga inte är hur högt man hoppar eller hur snabbt man springer utan det viktiga är att försöka och att man ska vara precis som man är för det är insidan som räknas. Jag ljög. När man bli större förstår man bättre men det är alltid utsidan som är det viktigaste i vårt samhälle. Tänk dig själv. Hur ofta ser man inte smala, blonda tjejer med stora bröst på omslagsbilder i tidningar med perfekt hy och långt vackert hår? Då säger man oftast ''oj, sånt hår vill jag också ha'' eller ''jag önskar jag hade den kroppen'' om man är tjej och om man är kille ''jag skulle vilja ha henne som tjej det vore ascoolt juh hon va fett snygg'' Då säger man saker om utsidan. Hur ofta hör ni någon säga ''Tänk va roligt att ha jessica albas personlighet'' eller ''Mary-Kate verkar vara en snäll tjej'' Inte konstigt att (speciellt) tjejer blir så utseendefixerade vid så tidig ålder när hela samhället är det. Jag vet inte hur det gick för den där tjejen sen efter att jag gick ut 9:an och bytte skola men jag hoppas (men tror tyvär inte) att hon fattar att hon duger som hon är. Men varför skulle en 9årig tjej förstå det när nästan ingen annan gör det?? :(

Alla ser inte ut som Jordan Price, och helt ärligt skulle vi vilja det?? Vill vi att alla ska se likadanna ut? Jag vill inte och jag tycker det är sorgligt att unga tjejer gör allt för att likna ''de snygga kändisarna''




Det är så här riktiga kvinnor ser ut, även fast deras hy också är redigerad men jag antar att det här är det närmaste äkta i kommer i skönhetsbranchen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0